Wednesday, September 30, 2009

Assignment + Scripsi@thesis + Headache + (-.-)zzz + black out = ???

Telah bermulanya kuliah kami yg sebenar.. Secara tidak langsung, rupanya kami telah tertinggal beberapa kuliah sebelum raya ini, di atas kelewatan berangkatnya ke Indonesia. dan jawapannya ialah, dipercepatkan masa untuk menghantar assignment yg mana minggu itu juga nak kena buat, dan minggu tu juga kene present..huhu... ini baru satu hal... no problem la tapi... "i can make it".... mybe....

satu lagi hal, sebenarnya tak perlu risau pun, berkaitan dengan thesis yg panggilannya di sini sebagai "scripsi".. awal lagi sebenarnya untuk nak memikirkan tentang scripsi ini.. akan tetapi, keinginan untuk menyiapkannya dengan awal berkocak2 dalam hati.. Maka, insyallah dalam masa terdekat ini, saya ingin mengajukan tajuk thesis ini kepada dekan. Dengan harapan, insyallah tajuk yg diajukan untuk membuat thesis ini diterima..aminn....

Untuk mengajukan thesis ini, hendaklah ada sebab2 nya mengapa mengambil tajuk itu, apakah tujuannya, dan apakah kesimpulan yg terakhirnya.. Ini mungkin dapat disiapkan. Kerna kakak sulung saya pun ada bagi pertolongan.. tetapi, baru nak mula type, kepala jadi berat pulak.. Dalam hati kata " xpe2 kejap je kot. barangkali mungkin sebab panas tengah hari ni. xpun letih ker ...xpela jgn layan sangat..."

Ditakdirkan memang betul2 sakit kepala pulak.. time2 semangat ni la nak sakit kepala.. Mood nak type scripsi pun dah makin berkurangan.. akhirnya, mengambil keputusan untuk rehat sebentar. Mungkin selepas rehat ini, boleh mulakan pendahuluan scripsi..

Malangnya, baru nak lelap, blackout pulak dah... ish.. time ni la nak black out.. dengan kipasnya tidak berpusing. dengan kebahangan matahari waktu tengah hari ni.. baring aja lah dulu. mungkin boleh rehat.. 5min selepas itu, mutiara2 peluh dah muncul... badan jadi tak tentu hala. memang tidak boleh lama. tidak apalah.. buat tak tau aja dulu..

Sedar2 tak sedar, dengan mata pun tidak boleh tutup, kepala pun masih berdenyut, azan asar berkumandang.. terfikir seketika, " duk masjid je la dulu.. mana tau kat masjid ada letrik. Pas asar ni, boleh rehat jap. xpe darurat.." hehe..

Sesudahnya sampai di masjid, blackout juga.. tapi, memandangkan masjidnya terletak di kawasan terbuka, angin yg keluar masuk, dapat terasa.. alhamdulillah, dapat juga kekusyukan dalam solat asar..

Setelah solat asar, dengan hati yg bertekad untuk rehat di masjid itu, terpaksa di batalkan. kerna, tidak dibenarkan untuk tidur@rehat di kawasan masjid dan halamannya. Sedih pula rasa. hendak beriktikaf juga telah menjadi satu larangan. Dalam hati kata " mungkin masjid ni je kot.. cari masjid lain jela.."

Maka, keputusan seterusnya ialah, berhijrah ke masjid besar fathullah didepan UIN yg mana jaraknya ialah hampir setengah jam berjalan kaki.. Walaupun, dalam keadaan pening, mual, penat, panas dan macam2 lagi, pergi juga ke masjid fathullah, dengan harapan yang sama, " harap2 ade letrik dan dapat rehat sekejap.."

Sampai sahaja di masjid fathullah, harapan tadi tidak kesampaian.. sama juga.. blackout. " agaknya satu Jakarta kot xde letrik.." maka, saya mengambil keputusan untuk rehat sahaja dikaki lima masjid. Terasa sedikit kedinginan angin2 dari luar.. Akan tetapi, ( ade lagiiiii...huhu) org keluar masuk melalui tempat yg saya rehat itu. Tidak aman jadinya untuk beristirehat walaupun sebentar.. Tetapi, saya mengambil endah sahaja dengan manusia2 yg lalu depan saya..

Sementara sedang menunggu untuk melelapkan mata yg tidak dapat2 lagi untuk lelap ini, azan maghrib pula berkumandang. Rasa macam baru 'parking' je kat situ.. Cepat benar masa berlalu.. kepala masih berdenyut seperti biasa.. Seterusnya, mengambil keputusan untuk solat berjemaah.. Walaupun keadaan terhuyung hayang, ia tidak menjadi halangan untuk solat berjemaah.. tp tidaklah sekhusyuk yg selalu. maafkan daku ya Allah...

Dan setelah selesai salam yg terakhir, masjid menjadi terang dengan kembalinya letrik.. dalam hati kata " alhamdulillah.. tidoq masjid je la dulu sampai isyak.." sambil mencari kipas yg betul menghala tuju kepada diri sendiri.. akan tetapi ( ade lagii laaaa..huhu) baru nak lelap, ada kawan dari indonesia memanggil nama saya. Walaupun, agak geram, kerna dikejutkan ketika baru sahaja nak masuk ke dunia lain.. tapi sabar sahajalah.

Ada sedikit kecewa, kerna mungkin saya dikejutkan kerna di masjid itu juga tidak dibenarkan untuk rehat. kerna yg kawan yg memanggil nama saya itu juga adalah ajk masjid tersebut. tetapi, yg berlaku adalah sebaliknya.. Dia berkata " ust, buat apa tidur di situ.. enggak enak gitu jika dilihat kaum muslimat disebelah sana nanti.." ( letih sangat, sampai xnmpak sebelah saya je dah masuk ruangan solat muslimat..haha) katanya lagi, " mari ikut saya ke kamar imam.. ust rehat aja disitu.. " alhamdulillah. lagi aman jadinya.. tapi, sebelum pintu ditutup, kawan yg td itu berkata, " ajan isak saya kejutkan ust.. ust jadi pak imamnya ya..." haha...bersyarat rupanya..=) " insyallah " jawab saya..

agak pelik juga, mengapa dia memanggil saya ust.. dari mula perkenalan hingga ke sekarang. sahabat saya yg lain tidak pula dipanggil sebegitu..hanya dia dan Allah sahaja yang tahu ...pelik, tp saya bersyukur juga kepada Allah taala, kerna saya tidak dipanggil dengan gelaran yg dikeji.. alhamdulillah..

saya langsung pulang kerumah setelah selesai solat isyak , alhamdulillah kepala pun dah ok sikit.. walaupun rehatnya tadi tidak lama.. dan sekarang ini, sedang memandang laptop sambil berfikir dengan harapan mood untuk type thesis tadi datang kembali..( dah ilang kemane pulak laaa mood thesis td nihh....hehe...)

wallahu`alam..

6 comments:

Anonymous said...

wah baru start blaja da kna wat thesis ke? eh scripsi ek? hmm klu kat cni tahun akhir baru kna wat thesis..pe2pon moga dapat wat thesis ngan mudahnya

ramadhan subky latif said...

loh...sy mmg tahun akhir pun..hehe... aminn...
tq 4 ur duaa....=)
kat sini tu kat mner??kihkih

Anonymous said...

ye ke tahun akhir? bukan aritu baru berangkat ke indon ka? hmm xpress2 hehe. xpon nih mesti dak lompat ek? haha kat cni tu msia la :p

ramadhan subky latif said...

hehe...lebih kurang gitu la... tp bukan lompat.. ade M.O.U kat sini..so, just continue degree final year laa...hehe...
oo...sini tu mesia yer... mesia kat mane??? UKM??

Anonymous said...

UKM tu tul gak. U lain pon tol gak hehe. pe2pon all the best ek

ramadhan subky latif said...

hehe... tengkuip2 4 ur wishes...