Sunday, September 13, 2009

HARI YANG BEGITU PANJANG....


Alhamdulillah, bersyukur kita kepada Allah swt, dengan limpah kurniaan rahmat, tenaga dan kekuatan darinya kepada kita, dapat meneruskan puasa kita hingga ke hari ini. Sambilan dengan solat terawih berjamaah di masjid atau disurau berserta zikir munajat dan witir. Dan tidak lupa juga masih bersemangat disaat2 akhir ramadhan ini dengan bertahajjud diwaktu malam sepanjang bulan yg mulia ini untuk bertemu dengan lailatul qadar yang mana malamnya lebih baik dari seribu bulan, seperti yg firmankan oleh Allah taala :

"ليلة القدر خير من الف شهر..."

“ malam qadar adalah malam yg terbaik dari seribu bulan..”

Dengan adanya semangat ini, kita dapat mengetahui iman didada kita masih ada walaupun sedikit. kerna masih ingin mencari hidayah dan rahmat dariNya. Masih tidak lupa akan kurnianNya. Dan masih mengharapkan kasih dan sayang dariNya, agar dihapuskan segala dosa2 yg lalu untuk membina diri minaz zhulumati ilan nur. Amiin..

Akan tetapi, biarlah rasa semangat membara dalam diri kita hingga keakhir hayat bukan hingga akhir ramadhan ini sahaja. Biarlah ianya berterus agar bibit cinta kepadaNya kian membara dan kian menyala untuk menjadi hamba yg begitu abdi kepadaNya. Kerna kita juga tidak pasti, apakah kita ini masih bernyawa di bulan Ramadhan yg akan datang nanti. Kita juga tidak bisa mengetahui apakah doa kita dimakbulkan? Dan apakah kita bisa mengetahui bahwa esok kita masih bernafas untuk meneruskan ibadah ini?

Maka dengan itu, haruslah kita berusaha sambil bertawakkal kepada ilahi dengan sebaik2 usaha untuk mendapat rahmatNya dari mula hingga akhirnya. Bukan hanya di bulan Ramadhan atau dimalam lailatul qadar sahaja. kerna mungkin akan terbukti keihklasan kita beribadah kepada Allah taala hanya di bulan Ramadhan sahaja, dan pada bulan yg lain kita akan kembali alpa dan leka seperti biasa.

Maka, sama2 lah kita memanjatkan doa kepada Allah taala agar menguatkan iman di dada kita ini untuk berterusan bertaubat dan bermunajat kepadaNya. Dan dimakbulkan doa dan dihapuskan segala dosa kita. Semoga kita sentiasa didalam iringan doa malaikat dan sentiasa berada dibawah naungan Allah taala.. aminn…

Didalam kesempatan ini, bersyukur juga kepada ilahi, setelah dapat menempuhi sedikit rintangan di tempat baru ini, saya telah berjaya mendaftarkan diri saya sebagai mahasiswa baru di universitas ini. Walaupun sudah 2minggu menetap, proses untuk melayakkan saya memasuki kuliah agak terganggu akibat kelewatan dan kekeliruan dalam mengisi borong2 untuk memasuki kuliah kerna berjauhan dari asrama.

( sheikh Sobri, Saifuddin n Puasa )


( nasrullah n audience )


Walaupun jarak dari asrama ke fakulitasnya hanya 15minit perjalanan sahaja, terasa seperti hampir setengah jam berjalan. Mgkin itu adalah salah satu ujian untuk saya di bulan puasa ini. Dan mgkin cuaca yg panas berserta musim kemarau ini menambahkan lagi rasa kekeringan ditekak yg hampir kontang ini. Dan Alhamdulillah, ujian itu dapat saya lalui dengan sabar dan tenang.

Seperti yg telah dijanjikan oleh pihak universitas, mereka telah mengadakan satu pertemuan khas bagi pelajar 2 international yg baru, untuk mengenali satu sama lain. pertemuan yg bernama “ ORIENTATION DAY for INTERNATIONAL STUDENTS” itu berlangsung selama 2 hari. Ramai kenalan-kenalan yg baru dapat berjumpa. Antaranya dari Turki, Filipin korea selatan dan Afrika selatan.

( Al-fadhil Riduan hamid )

( wakil Malaysia, turki, indonesia, south africa n philipine )

Walaupun mereka ini berasal dari Negara yg jauh, mereka fasih berbahasa Indonesia dari pelajar2 malaysia yg baru ini. Kerna, mereka telah menduduki kelas bahasa Indonesia di Negara mereka terdahulu sebelum menjejaki kaki mereka ke Indonesia. Terasa janggal juga bila bersembang dengan mereka pada mulanya. Kerna sewaktu pertama kali pertemuan, saya mengenalkan diri dalam bahasa English. Akan tetepi, dibalas dalam bahasa Indonesia. Itu lah diantara keindahan keluar Negara. Tidak semua yg kita anggapkan terbukti kesahihannya.

Dan baru2 ini juga, pihak kedutaan telah menjemput semua pelajar2 malaysia di Jakarta ini, untuk menghadiri majlis berbuka puasa di Kedutaan Besar Malaysia, Jakarta. Setelah 2minggu tidak merasai masakan Malaysia sendiri, kenikmatan diwaktu itu amat2 mengembirakan. Dihindangkan nasi beriani brserta kuih2 yg berhasil dari tangan org Malaysia sendiri. ( hehe )



( ustaz azahari, farid n medic student at the embassy )

( a`llamah Ukasyah n Zul )


Alhamdulillah..segala berjalan lancar dan aman. Ada juga rasa sedikit kebimbangan, memandangkan demo yg baru sahaja berlaku di kedutaan tersebut. Dan Alhamdulillah, tidak ada apa berlaku..

So, takat ini dulu.. dan disini saya ingin berserta kan beberapa gambar diatas permintaan ramai. Insyallah, saya akan mengupdatekan apa yang patut jika ada apa2 maklumat.

Akhiran, doakan saya di perantauan di Negara jiran ini..

Wallahua`lam..

2 comments: