Tuesday, September 22, 2009

SALAM AIDILFITRI 1430.

Assalamuailaikum wrt..

Mengimbas kembali kata yg diucap,
Mengingati kembali janji yg dikata,
Mengimbau kembali masa yg berlalu,
Merenung kembali hati yg terguris,
Menyingkap kembali amanah yg dipikul,
Izinkan saya untuk memohon maaf, kiranya ada lisan yg tak terjaga.. Janji yg terabai.. Hati yg berprasangka.. Dan sikap yg mungkin menyakiti.. mohon berjuta kemaafan dari kalian.. Dari diri yg sentiasa alpa. Selamat Hari Raya Aidilfitri. Maaf Zahir & batin.. semoga diri ini dan kalian sentiasa mendapat keredhaan Ilahi di bulan Syawal ini..amiin..

Tahun ini, terasa juga kesayuan beraya tanpa keluarga di perantauan.. terselit juga kesedihan di kalbu di pagi raya. yg seringnya di malam dan awal pagi raya sempat bertakbir bersama keluarga. Tapi apakan daya, berjuang dan berkorban demi ilmu, itulah yg lebih banyak hikmahnya. Mengajar diri erti kesabaran, kerinduan, kesedihan dan ketabahan tika menempuh kehidupan harian. Walau bagaimane pun, segalanya ini perlu ditempuhi. Kerna kapan bilakah lagi bisa kita mengambil pengalaman seperti ini. Dan inilah antara pengalaman yg terindah pernah saya hadapi.

Alhamdulillah, keadaan malam raya disini disambut dengan meriah. Akan tetapi di waktu yg sama juga saya dan sahabat2 keluar ke pasar raya untuk mencari songkok. Agak kelewatan. walau bagaimana pun, berhasil juga pencarian songkok, setelah pusing merata2 untuk mencari yg sesuai. Kami langsung pulang ke rumah setelah berbuka puasa di luar dengan harapan sempat untuk menunaikan solat isyak di masjid dan bertakbir berjemaah. Akan tetapi, azan isyak berkumandang ketika di pertengahan perjalanan. Yang paling bestnya, di dalam pengangkutan awam itu, kami sempat bertakbir beramai2 tanpa menghiraukan manysia di sekeliling.

Ada juga sedikit perbezaan tika malam raya disini. Ahli2 masjid akan bertakbir menggunakan microfon bergerak dari rumah ke rumah. Bukan masuk kedalam rumah, tetapi untuk memanggil golongan2 tua dan muda hinggakan kanak2 untuk takbir bersama mengelilingi kawasan perumahan dan menjemput mereka untuk serta bersama ke masjid dan takbir bersama. Motifnya ialah untuk bertakbir di masjid hingga ke pagi. Dan itulah yg benar2 terjadi. pabila seorang itu letih, akan digantikan dengan yg lain dan saling berganti2 hingga ke azan subuh. Itulah antara keunikan suasana bertakbir disini. tidak berhenti memuji Allah taala hingga keakhirnya.

Setelah matahari terbit,seperti yg dijanjikan dengan sahabat2, kami semua bertolak ke Kedutaan Besar Malaysia untuk solat aidilfitri dan menikmati juadah2 makanan buatan malaysia. Sambil itu, kami berkenalan dengan ahli2 kedutaan dan student2 dari universitas lain. Majlis itu berjalan dengan sempurna dan berakhir serta kami pulang sebelum zohor.

Acara seterusnya setelah pulang adalah program sendiri. Ada yg pergi beraya di rumah jiran tetangga dan yg selainnya mempunyai acara mereka tersendiri.. Dan begitulah begitulah berakhirnya raya pertama kami di sini.

Hari2 seterusnya hingga ke hari ini, hanya duduk dirumah sambil makan megi malaysia..hehe.. boleh dikategorikan sebagai ganti kuih raya sambil menyambung kerja2 assignment.( beraya dengan esemen jela.. )

so, itula pengalaman pertama raya di perantauan. Cuti pun hingga hari khamis ini sahaja. Jumaat kuliah akan bermula. Dan insyallah khamis ini, pelajar malaysia akan mengadakan majlis rumah terbuka sempena hari raya dan sempena untuk mengenali jiran tetangga lebih rapat.. so, semuanya dijemput hadir ya...

akhiran, doakanlah kejayaan dan keselamatan saya bersama sahabat2 disini.. Itulah harapan kami disini dari kalian semua. semoga Allah taala memberikan ganjaran2 yg besar diatas jasa2 kalian insyallah..Wallua`lam..

Wassalam..

( student2 UIN )


( bersama ust dari Jabatan Agama Kedutaan )


( staff2 kedutaan malaysia, jakarta )


( wajah2 student UIN )


( sebelum solat aidilfitri )


( setelah solat selamat selesai )





( dari kiri; farid, ukasyah, riduan, tuan blog, ust azahari )


( bersama songkok baru beli semalam.^_^ )


( توان بلوج ... ade muke sedih ker?? he3 )

1 comment:

Anonymous said...

slamat hari raya aidilfitri.. maaf zahir dan batin. nampak meriah je beraya di sana ek :)