Wednesday, September 16, 2009

RAMADHAN YG KIAN PERGI..

" Assalamualaikum wrt. teman2 sekalian, jam menunjukkan pukul 2 pagi. Dan insyallah, untuk memberkati puasa kita esokan hari, marilah kita sama2 bersahur.. SAHURRRRR SAHURRRRR... SAHURRRR SAHURRRRR..... "

Inilah yg dilaungkan oleh ahli2 muazzin dari masjidnya untuk mengejutkan ahli2 rumah yg berdekatan disitu. bermula dari jam2 hingga ke waktu imsak jam 420pg. Terasa bersemangat untuk bersahur pada waktu pertama kali mendengarnya. dan alhamdulillah hinggakan sekarang, tidak jemu mendengar laungan mereka. akan tetapi, di sebahagian tempat yg lain, pabila jam masuk pukul 2, ahli sukarelawan akan mengunjungi setiap rumah2 disini untuk mengejutkan mereka bersahur. Yg menarik minat saya ialah, mereka akan bermarhaban setiap rumah untuk mengejutkan ahli rumah itu. Allahuakbar. permulaan waktu pagi yg mengasyikkan..

Dan tidak sangka masa berlalu begitu pantas. Sehinggakan tak perasan sudah hampir 3 minggu berada di negara org. Begitu juga dengan bulan ramadhan ini. Mungkin terlalu sibuk menguruskan segala kerja2 hinggakan lupa akan pemergian ramadhan yg kian hampir.

Sebenarnya, ini adalah kali pertama menyambut ramadhan dan beraya di luar malaysia. selama 8 tahun menuntut di South Africa, rezeki untuk pulang berpuasa dan beraya di rumah sentiasa mencukupi. akab tetapi, raya haji memang sentiasa beraya disana.

Terasa juga sedikit kejanggalan tika menyusuli 10 malam terakhir ramadhan di tanah org ini. kerna selalunya, pada 10 malam terakhir ini, saya dan rakan2 sibuk menyiapkan list2 masjid di kawasan kuala lumpur ini, untuk beriktikaf dan berqiamullail di situ. Jika ditakdirkan pada satu malam kami tidak menjumpai masjid yg kami inginkan, tidak juga berputus asa. Kami akan ke masjid yg tidak pernah kami menjejakkan kaki untuk berqiamullail.

Akan tetapi, tidaklah jadi sebegitu disini. Tidak dinafikan, begitu banyak masjid2 yg dibina dikawasan jakarta ini. begitu dekat jaraknya hinggakan, diwaktu azan berkumandang terasa seperti ahli2 muazzin menyahut azannya dengan yg lain. Tetapi, diwaktu qiamullail, terasa sunyi sahaja. wallahualam.

Bermacam2 perasaan yg bermain di fikiran saya. Adakah harus rasa gembira akan ditinggalkan ramadhan ini? atau pun haruskah rasa bersedih? Yg pastinya, rasa gembira untuk beraya itu semestinya ada. Tetapi, bersedih itu lagi banyak terasa. Terasa kehilangan banyak pahala2 yg tidak dikutip. Rindu untuk menjadi imam terawih. kerna tidak tahu, apakah saya akan masih boleh menyambut ramadhan akan datang ini nanti? Wallahualam..

semoga sama2 kita semua menggunakan masa yg terakhir dibulan Ramadhan ini dengan sebaik mungkin. Anggapkan ini adalah Ramadhan kita yg terakhir. dan kita akan terasa kehilanggannya diakhir nanti.. sama2 lah kita renungkan, amalkan dan sampaikan kepada yg lain.

wallahualam..

2 comments:

blueopalz said...

Salam.
Selamat Hari Raya Aidilfitri.
Xapelah, walaupun ni first time beraya kat negara org, namun insyaAllah, dapat merasai kelainan dan pengalaman yg berbeza.

Tertarik dengan approach org2 indonesia yg begitu menghidupkan suasana utk bersahur.. Mengagumkan! :)

Hehe..Org2 laki ni mmg senang nk iktikaf kat masjid dn wat qiamullail. Sunnah Rasul. Adakah shbt2 di KL masih meneruskannya walaupun tak cukup kolum? ngeh.. Amni kene baca nih! ;o)

ramadhan subky latif said...

wassalam..
selamat hari raye gak..=)
em, macam2 lagi org indonesia ni wat yg menarik perhatian nih.. budaya nye bnyak...

anyway, tu kene tnye as sheikh syed amni la kalo die pegi ker x.. hehe...

tq 4 ur wishing...