Tuesday, July 14, 2009

CINTA DAN BENCI KERANA ALLAH..

Dalam diri manusia, semestinya ada perasaan cinta dan benci.. Inilah di antara anugerah yang Allah swt berikan kepada manusia untuk menggunakan dan diarahkan pada hal-hal yg positif sesuai dengan yg Allah swt dan Rasulullah saw inginkan.

Kadang kala, manusia belum tahu bagaimana cinta dan benci dalam dirinya diarahkan kearah yg benar.. Seringkali manusia mencintai sesuatu yg tidak ada manfaat baginya.. Begitu juga sebaliknya.. Membenci sesuatu yg sebenarnya punyai manfaat baginya..

Sesungguhnya, cinta dan benci itu termasuk dalam pintu-pintu kebaikan yg dianugerahkan oleh Allah taala untuk kebaikan.. Tidak hanya di dunia, bahkan juga di akhirat kelak. Cinta dan benci akan membawa manusia meraih kebaikan di dunia dan akhirat jika keduanya ditempatkan sesuai dengan petunjuk Allah dan RasulNYa..

Manusia yg beriman kepada Allah akan menyandarkan rasa cinta dan bencinya pada dengan petunjuk dari Allah dan RasulNya.. jika Allah swt mengarahkan kepada hal-hal yg dikehendakiNya, maka manusia yg beriman harus tunduk dan taat kerana pada hakikatnya itulah yg sepatutnya dilakukan.. Kerana bahawasanya semua yg diperintahkan Allah dan RasulNya pasti akan mendatangkan kebaikan kepada manusia di dalam alam...

Wallahualam...

No comments: