Wednesday, April 8, 2009

EXAM DUNIA & EXAM DARI ALLAH TAALA………

selepas beberape bulan selesai spm, muncul la exam sem1 untuk final year aku ni…exam kali ni lain sikit…kne amik kat terngganu pulak..tempat yg aku blaja sekarang ni cawangan..main HQ kat terengganu..so,untuk student final je kene amik exam kat sane..thun 1 n 2 kat cawangan.. terpakse la berdepan dgn paper guru yg xkenal..huhu…so dah target awal2, kne study habis2an la kat sini, baru boleh rilek sikit kat t’renganu.terpakse la gi ke t’gnu seminggu awal seblum exam..dgn harapn boleh bese kan diri kat sane..tpkan……………………..

7/2/09 : alhamdulillah kul 4:40 pagi selamat smpai kat KOLEJ DARUL QURAN ISLAMIYYAH (KUDQI) kuala t’rngganu..ramai jgk student yg sambut kami pgi2 tu..sampai2 jer ustz aku (ikut sekali convoy…5 kete) bantai tido dalam kete..die kat mne2 pun boleh tido…he3…pastu diorng tunjuk la asrama..dah abis letak barang sume tgk jam lagi sejam nk azan…so,aku mlas nk tido..tkut terlajak pulak subuh kang..so,aku amik keputusan pusing2 kuala terenggnu pg tu…saje nk ilang kan ngantuk…anyway smpat la subuh berjemaah…pas subuh tu aku qado’ la tido smalam….

bile aku sedar je, dah asar…dh ingtkn member aku untuk kejut..sedar2 die pun melantak tido gak daa…tp xpe la…dalam keadaan xsengaja..nk wat camne kan…qado’ la…

lepas magrib, student2 kudqi ni melawat bilik aku..bersmbang sakan la jgk..mcm bese la kan..nak berkenalan ….mcm2 soklan la…tgh2 sembang tu aku tnye “sape thun 3 kat sni??” xde org jawab..rupenye yg melawat aku ni sume thun 1 n 2..thun 3 kebnykan org ganu..so, dieorg balik umah la…(jumaat n sabtu trggnu cuti.) baru nk tnye psal exam..terpakse la aku tunggu sampai keesokan hari untk bersmbang dgn tahun 3..malam tu mmg lewt la aku tido walopun esok ade kelas..tgk sume wat xtau jer…xkisah…

awal2 pg lg aku dah bgun..bese lakan tempat baru…xkan nk msuk kelas lewat lak..kang baru 1st day dah kene sound..xpasal2 kne control malu..he3..sampai2 kelas je, tgk kelas kosong jer…..terpikir gak..ntah2 salah kelas kot..tnye la org..rupenye xde kelas pulak dah…lecturer ade hal len lak…xpela..nk wat camne kan..(dalam hati tgh gembire…boleh qado’ tido lagi..he3) time nk ke asrama tu, aku terjumpe dgn student thun 3..tnye la psal exam..persiapan mcmne..aku ni jenis len skit..kalo boleh latar blakng sume lectrer aku nak tau..ye la kan..atleast boleh bajek soklan kuar camne…tp, nak hirau watpe kan…sume jawapan dah sedie dalam kpl…(mmg dah confident) then, dieorg tnye mcmne persiapn kiteorg ni..aku jawab “alhamdulillah dah ready la.”..pastu ade member aku tnye, “kitab sume same kan?” dieorg jawab, “sepatutnye kne same la..nk jawab exam mcmne kalo x same..” aku angguk jer… pastu die kate, “harap2 mukarrar (sukatan chapter dalam kitab) same la…” aku terkedu.. knp lak kan..xkan lain2 kot..dieorg cerite la thun 3 yg dulu ade kene dah..kitab mmg same..sukatan lain2..lagi aku terkedu…aku pun tnye la..psal mukarar kitab satu persatu..nk tau ape jadi??? SUME NYE MMG XSAME !!!!!! pening kepala laaaa…

pastu aku msuk bilik tido n wat xtau…tgh ngantuk…sebelum tido tu aku pikir, xakan la kat cawangan ni xde contact HQ kot…or xkan HQ x inform kat cawangan die kot?? tgh2 pikir tu aku tertido…

sedar2 jer, member aku kejut untuk asar…dah abis solat sume dieorg ajak main bola..aku terpksa mnolk..sebab nk g umah makcik aku…(tuanku org ganu da..)aku sempat la mgrib kat kudqi..malam tu dieorg datg kat bilik aku lagi..sje smbang2…sampai aku lupe psal mukarrar td…bile dieorg balik jer, aku bukak la kitab..nk tgk jauh mne sukatan yg dieorg dah belajar…bile aku cek jer, aku jdi huru hara..mmg bnyak yg aku xblajar lagi…aku tutp kitab tu..aku bkak tafsir lak..lagi la dhsyat…kat cawangan aku baru blajar setengh kitab..mmg xabis kan…kat kudqi lak, dah abis satu kitab..aku tutp tafsir..bkak kitab lain la…sume nye same…dalam hati aku pikir (mkne nye mmg bnyk la aku kene catch up..kalo x macmne aku nk jawab kalo kuar soklan dari page yg aku xblaja lagi) huhuh…sedar2 jer mate aku berair…aku xsedar bile aku ngis…bile aku terpikir dalam hati,” byk usaha yg aku dah buat untk nk dapatkan mumtaz kali ni..atleast nk jgk aku sumbangkan jase aku kat ustz yg mngjar aku kat kolej cawangan aku tu…tp, dah jadi lain…mmg ujian dari ALLAH TAALA untuk aku time exam kali ni…” lagi laju air mata aku mngalir…malam tu aku xdapt tido..lagi2 bile aku dapt tau ade classmate aku cal ustaz mcmne nk wat…senang2 je die jawab “bljar je la ape yg dieorg blajr” mmg geram aku dgr jawapan tu…simple sngat..so aku bermalam dgn stress n geram..

3hari aku xleh tido..stress aku lagi menambah2 bile sume yg aku try untuk study,sume xmasuk kpl..last2 aku nk putus asa..aku nk bertawakkal je..sebulan aku xtido malm sebelum aku ke ternggnu..dgn harapan aku boleh rilek sikit kat trngnu ni n xkelam kabut..rupenye jd yg sebalik nye..kelam kabut..huru hara..mcm2 la…so aku nk amk keputusan dgn bertawakkal jer…aku mls nk bukak kitab..walupun tggl 4 hari je lagi untuk exam..

malm tu aku ngulang quran…tgh2 ngulang quran, aku berhenti kat ayat 23-24 / surah al kahfi juz 15,aku tergamam… mksud ayat tu wat aku tergamam kejap..mksud nye:

“dan jangan sekali-kali kamu mengatakan terhadap sesuatu; “sesungguhnya aku akan megerjakan itu esok pagi”

“kecuali (dengan menyebut ) “insyallah”. dan ingatlah kepada tuhanmu jika kamu lupa dan katakan lah. “mudah-mudahan tuhanku akan memberiku petunjuk kepada yang lebih dekat kebenarannya daripada ini”.

aku terus tutup alquran..aku istighfar sebab kejahilan aku…terus aku cek balik sume kitab2..xjdi la tido mlm tu…aku jdi bersemngat balik..

sampai la ke hari terakhir exam (26/2) aku xtido lena..tp time rehat sehari aku g ilang kan stress kat air terjun sekayu..alhamdulillah..aku dapt jawab kebanyakan soklan..nk ikut kan pada logik, mmg 3 hari xcukp untuk nk catch up 8 kitab yg setiap kitab ade 200 page..tp, alhamdulillah aku dapt cek sepenuhnyer…harap2 result aku ok la..walaupun x gempak seperti yg diharapkan..he3…

then hari yg same,lepas abis exam, kiteorg balik kl terus…dgn ketengan dah abis exam..hehe3….dapat la cuti 2minngu…(sebenarnye seminngu je..tp nk ilangkan tensen exam sminggu xcukup kan.btul x..he3)

tgh2 driving nk balik tu, member aku tnye, mcmne la result exam kali ni..aku jawab la, rilek jer…asalkan xde yg kene repeat exam dah la ..target gitu jer…jgn pikir bnyk2..nk kuar result nnti batu pikir laaa..sekarang ni xpayah pikir lgi..wat pening kpl je…tawakkal je la….kawan aku angguk jer…aku sambung blik kekhusyukn driving tgh2 malam ni…pas 5 minin, kwan aku tnye lagi, (dalam hati aku soklan ape pulak nii…tido jela…) die tnye” RESULT SPM NNTI KO NAK AMIK AJAK AKU SEKALI EA !!”

dalam hati aku : (ALAMAKKKKKKK………..SATU HAL LAGI…..HUHUHUHUHUHU…. =) )

No comments: